Favoptic bjuder på telefonnummer på glasögonen
(2019-03-08)
Tack vare den absolut senaste produktionstekniken kan Favoptic nu erbjuda sina kunder att få sitt telefonnummer printat på skalmen, utan extra kostnad. En smart detalj som kan vara räddaren i nöden om glasögonen hamnar på villovägar.
Se hela pressmeddelandet
Nya glasögonbidraget är otydligt
(2016-02-29)
Regeringen ska från och med 1 mars 2016 införa ett nytt glasögonbidrag för barn och ungdomar upp till 19 år. En glädjande nyhet för många.
Men när man studerar regeringens proposition 2015/16:71 byts glädjen snabbt ut mot frågetecken. Många frågetecken. Det verkar vara ett hastverk och ingen vet hur det ska fungera.
Se hela pressmeddelandet
Pressvisning på Grand Hotel under Fashion week
Augusti 2014
Favoptic deltar i Stockholm Fashion Week. Höstens bågnyheter presenteras på Grand Hotel. Favoptic uppmärksammade Sjöräddningssällskapets ideella arbete genom att dela ut en check som grundar sig på försäljningen av våra polariserade solglas under sommaren. Sjöräddningen har funnits i över 100 år och har som enda uppgift att rädda människor i sjönöd.
- Ett viktigt arbete som vi vill uppmärksamma, säger Favoptics VD Carl Erik Eriksson.
Fritt fram för glasögonförsäljning via nätet i Frankrike
(2013-12-19)
Nu ska även fransmännen få köpa glasögon på nätet, enligt ett nytt lagförslag. Glasögonförsäljning har hittills varit förbehållen optikaffärer. Den ökade konkurrensen via nätet väntas ge rejält sänkta utgifter för glasögoninköp. Optikerna tvingas nu också journalföra pupillavstånd, vilket underlättar för konsumenterna att handla glasögon via nätet.
Se hela pressmeddelandet
Mobilapp ersätter synundersökning hos optiker
(2013-09-15)
Med en billig och enkel extralins på mobilskärmen kan snart vem som helst utföra sin egen synundersökning. Forskare i USA har utvecklat den nya tekniken som består av en mobilapp och den löstagbara extralinsen. Netrasystemet, som innovationen kallas, beräknar glasögonstyrka och kan därmed ersätta både optiker och dyrbar utrustning.
Se hela pressmeddelandet
Välbesökt pressträff på Grand Hôtel när ny kollektion presenterades och Sjöräddningen fick pris till ideellt arbete
(2013-08-15) Det var stor uppslutning då Favoptic visade upp höstens glasögonnyheter under några timmar den 15 augusti på Grand Hôtel i Stockholm. Favoptics stylister och optiker hade fullt upp med att hjälpa besökarna. Den nya miljövänliga PET-bågen väcker fortsatt uppmärksamhet och Sjöräddningssällskapet fick 17850 kronor för sitt ideella arbete tack vare en populär kampanj där 15 kr / par som beställdes med polariserande glasögon skänktes till Sjöräddningen.
Se hela pressmeddelandet
Fria kontaktlinser och stylistrådgivning när ny glasögonkollektion presenteras på Grand Hotel
(2013-08-14) Höstens glasögonnyheter presenteras när Favoptic bjuder på frukostmingel på Grand Hôtel i Stockholm, torsdagen den 15 augusti, kl 09.00 – 11.00.
Både stylister och optiker finns på plats för att ge sina bästa tips och råd. I kollektionen finns den nya miljövänliga PET-bågen och den nya sportbågen med wrap-aroundglas.
Dessutom demonstrerar Favoptic den nya digitala tjänsten där det är möjligt att prova glasögonen på sig själv digitalt. Under eventet kommer Favoptic också lämna ett bidrag till Sjöräddningssällskapet.
Se hela pressmeddelandet
Världens första glasögonbåge tillverkad av återvunna PET-flaskor
(2013-05-20)
Nu lanserar Favoptic en glasögonbåge som är tillverkad av återvunna PET-flaskor. Man är först i världen om denna smarta idé. Priset är allt annat än pantat. De går att köpa för 595 kronor, inklusive enkelslipade glas.
Se hela pressmeddelandet
Favoptic erbjuder ett helt nytt sätt att prova bågar på nätet
(2011-05-16)
Favoptic har lanserat ett helt nytt verktyg som gör det möjligt att prova bågar direkt på deras webbsida. Du laddar bara upp en bild på dig själv och kan sedan prova vilka bågar du passar bäst i. T ill skillnad mot andra, liknande, webblösningar, visar Favoptics patentsökta verktyg det verkliga förhållandet mellan båge och ansikte – vilket gör det mycket verklighetstroget.
Se hela pressmeddelandet
Favoptic lanserar internetpriser på synundersökningar
(2012-10-16)
Favoptic, ledande på nätet med försäljning av slipade glasögon och linser, presenterar nu en helt ny prissättning på synundersökningar.
För endast 100 kronor kan kontaktlinsbärare nu boka en synundersökning hos Favoptics optiker. Dessutom får kunderna boka hur många undersökningar som helst, när de vill.
– Favoptics mål är alltid att sänka kundernas kostnader. Men vi förstår också att kunderna vill ha en god kontroll på sin ögonhälsa, utan att det drabbar plånboken, säger Carl Erik Eriksson, VD på Favoptic.
Se hela pressmeddelandet
Favoptic lanserar eget kontaktlinsmärke
(2012-05-24)
Favoptic 1-Day Moist - den senaste generationens linser, till lägsta priset
Favoptic, ledande på nätet med försäljning av slipade glasögon, presenterar nu tre nya kontaktlinser för den nordiska marknaden.
– Vi kommer inte bara att konkurrera med hög kvalité, utan det låga priset kommer att bli avgörande för kunden, säger Carl Erik Eriksson, VD på Favoptic.
– Favoptic 1-Day Moist ska vara de billigaste High-Tech linserna på marknaden.
Se hela pressmeddelandet
Favoptic chocksänker priset på kontaktlinser - upp till 40 procents rabatt på kända varumärken
(2011-06-20) Favoptic – ledande på nätet med försäljning av slipade glasögon – sänker nu drastiskt priset på de vanligaste kontaktlinserna. Kunder i Sverige kan nu köpa linser med upp till 40 procents rabatt på de popläraste kontaktlins-märkena.
- Kontaktlinser ska egentligen inte behöva kosta mer, säger Carl Erik Eriksson,
entreprenör och VD på Favoptic.
Se hela pressmeddelandet
Byt utseende med Favoptics iPhone app.
(2010-12-17) Cool, smart, klassisk eller sportig – med ett par glasögon kan man enkelt variera sitt utseende. Nu lanserar Favoptic en iPhone-applikation som gör det
möjligt att prova över 200 populära glasögonmodeller direkt på din porträttbild
i mobilen. Sedan applikationen släpptes i veckan toppar den App Store-listan
över gratis applikationer i kategorin Lifestyle.
Se hela pressmeddelandet
Svenska konsumenter luras – Favoptic kräver att konkurrensverket granskar glasögonbranschen!
Idag, på Newsmill.se, går Favoptic.com till storms mot hur svenska
glasögonkonsumenter luras av en glasögonmarknad som trissar upp priserna och
lockar med priser där slutbeloppet aldrig hamnar. Favoptic, som är en etablerad
glasögonaktör på den nordeuropeiska marknaden, har även skickat in en anmälan till
Konkurrensverket där man kräver att verket ska granska den svenska
glasögonbranschen.
Se hela pressmeddelandet
Och vinnaren från Konstfack
heter Ulla-Britta Westergren!
(2010-08-18) Under Stockholm Fashion Week har vinnarna i tävlingen Framtidens
brillor – utopi och verklighet, ett designsamarbete mellan Konstfack
och Favoptic.com, presenterats på Grand Hotel i Stockholm.
Se hela pressmeddelandet
Optikernas centralorganisation samt de fem största glasleverantörerna bötfälls med över 1 miljard kronor.
(2010-07-14) Enligt Favoptic.com, ett svenskt företag som säljer prisvärda glasögon på nätet, finns det allt för många aktörer som tillsammans försöker skruva upp priserna på glasögon onödigt mycket. Därför välkomnar nu Favoptic.com Bundeskartellamts beslut att bötfälla optikernas centralorganisation i Tyskland samt de fem största glasleverantörerna i Europa (bland andra Carl Zeiss) för att ha olagligen samarbetat för att höja glaspriserna.
Se hela pressmeddelandet
Favoptic.com hjärta Konstfack
(2010-03-04) Under våren 2010 har Favoptic.com inlett ett spännande designsamarbete med
Konstfack i Stockholm i form av en tävling. Deltar gör studenter vid
avdelningarna för Industridesign och Ädellab/Metallformgivning. Uppdraget är
att skapa morgondagens glasögonbågar. Vinnarna, som utses under
Stockholm Fashion Week i augusti, får dela på prispengar och kan dessutom få
sina glasögon i produktion.
Se hela pressmeddelandet
Favoptic: Inga skillnader i glasögonkvalitet men stora skillnader i pris
(2009-12-05) Nätuppstickaren på Europas glasögonmarknad, Favoptic.com, gläds åt
undersökningen av kvaliteten på glasögon genomförd av Sveriges tekniska
forskningsinstitut. Undersökningen avfärdar myten om att det finns stora
skillnader på glas och bågar från olika optiker i Sverige, Finland och Norge.
Favoptic ifrågasätter dock varför rapporten utesluter nätaktörerna, vars
glasögon också håller samma kvalitet men oftast kostar en bråkdel i
jämförelse med de optikerbutiker som ingick i undersökningen.
Se hela pressmeddelandet
Favoptic frias av reklamombudsmannen
(2009-11-12) Reklamombudsmannen, RO, friar nätuppstickaren på Europas glasögonmarknad, Favoptic.se,
för en reklam gällande Terminalglasögon för 985 kr.
Se hela pressmeddelandet
Se annons
Se beslut
Jönköping och Norrköping lika trendigt som Stureplan
(2009-11-08) Jönköping och Norrköping ligger hack i häl på Stockholms trendighet. I alla fall vad gäller köp av trendiga glasögonbågar. Nätuppstickaren Favoptics undersökning visar att flera mindre städer är lika trendkänsliga som Stockholm. Den visar också att det har blivit trendigare att bära glasögon då försäljningen av bågar med fönsterglas ökar.
Se hela pressmeddelandet
Favoptic utmanar tyska glasögonmarknaden – med bättre och tydligare priser
(2009-11-02) Favoptic ger sig nu in på den tyska glasögonmarknaden. Nätuppstickaren vill få fart på konkurrensen genom att erbjuda tyska glasögonkonsumenter bättre och dessutom tydligare priser, som inte vilseleder konsumenten. Se hela pressmeddelandet
Se tyska versionen
Nu kan du få dina glasögon i helt egen design
(2009-09-15) Favoptic, nätuppstickaren på norra Europas glasögonmarknad, lanserar nu Favoptic Personal PrintTM, ett nytt koncept inom glasögon som innebär att kunden enkelt kan skapa sina glasögonbågar efter egen stil och smak.
Se hela pressmeddelandet
Hos favoptic.com hittar du allt från klassiska pilotbågar till kaxiga kattglasögon – till oslagbara priser
(2009-08-12) Ett nytt koncept: Personal Print = unika glasögon.
Se hela pressmeddelandet
|